Is plantaardig altijd even mensaardig?

Al jarenlang heb ik last van een gevoelige hoofd- en gezichthuid. Na menig dokterbezoekje, chemische troepjes, plantaardige troepjes en dat soort meuk, begint het voor het eerst rustig te worden. Zelf ben ik van mening dat het aan melk ligt, waar ik sinds een paar weken ook (zo goed als) mee gestopt ben. Met mate eet ik kaas en producten als crème fraiche, maar gewone yoghurt heb ik vervangen door geitenyoghurt en in plaats van melk gebruik ik sojamelk. Of dit de oplossing is, weet ik niet, want naast het schrappen van het grootgebruik van melkproducten, slik ik sinds kort visolie (3,6,9) capsules!

Anyway, ik dacht met sojamelk gezond bezig te zijn, want het is plantaardig. Hier en daar hoorde ik wisselende verhalen, maar door de prijs koos ik voor het goedkoopste plantaardige product. Waar ik achter ben gekomen is dat plantaardig niet altijd even mensaardig is. Sojamelk kan verschillende problemen creëren in je lichaam, daarbij moet ik zeggen dat veel niet aangetoond is, maar na de waslijst had ik mijn besluit gemaakt: geen sojamelk meer voor Renate! Toegegeven ben ik een mierenneuker qua voedingsmiddelen en weet ik over het algemeen goed wat er wel en niet mijn lichaam in komt. Hier een opsomming waaruit blijkt dat sojamelk bewezen en onbewezen slecht voor je is:

– Saponines: dit zijn verdedigingsstoffen van planten om te voorkomen dat ze opgegeten worden, echter zorgt dit ervoor dat de darmwand meer doorlaatbaar wordt waardoor stoffen opgenomen kunnen worden, die normaal niet opgenomen worden. Aan de ene kant lijkt me dit geen probleem, handig toch om alles uit je voeding te halen? Echter komt dan ook alles in je lichaam waar je niet zo blij van wordt, naar mijn mening is die darmwand er niet voor niks.

– Vitamine D: Fytinezuur in soja bemoeilijkt de opname van calcium en verhoogt daarmee de behoefte aan vitamine D. Daarnaast kan het ook de opname blokkeren van bepaalde mineralen als zink, calcium, magnesium en ijzer. Tsja, misschien wat extra uurtjes zon pakken of vitamines slikken voor die vitamine D?

– Vitamine B12: je lichaam kan zelf deze vitamine aanmaken, een essentiële vitamine om je goed te voelen, kijk ook op de website van Stichtingb12tekort. Deze vitamine kun je ook uit je voeding halen, maar alleen uit dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees(waren), vis en eieren. Hierdoor hebben vegetariërs en veganisten dan ook sneller een tekort. Om het zelf aan te maken heeft je lichaam trypsine nodig en juist dat wordt tegengewerkt door soja. Dezelfde trypsine schijnt ook je eiwitten af te breken… Een beetje apart als je juist voor je lichaam wilt zorgen, toch?

– Fyto-oestrogeen: dit stofje lijkt erg op je eigen oestrogeen en hebben dan ook dezelfde werking. Voor vrouwen in de overgang geen probleem, maar mannen kunnen er onvruchtbaar van worden en de menstruele cyclus van de vrouw kan er van in de war raken. En volgens de schrijver van mijn bron is uit onderzoek gebleken dat een baby die melk op basis van sojamelk te drinken krijgt, dagelijks net zo veel oestrogenen binnen krijgt als er in 5 anticonceptiepillen zitten. Ik hoef er niet over na te denken bij het idee of dit gezond zou kunnen zijn…

– Haemagglutinine: even terug naar de B12, deze vitamine zorgt voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor een goede werking van het zenuwstelsel. (Voedingscentrum)
Fyto-haemagglutinine is ook een verdedigingsstof van de sojaboon en zorgt voor een samenklontering van de rode bloedcellen, met als gevolg dat er minder zuurstof vervoert kan worden. Dus door soja maak je al minder B12 aan, maar daarnaast worden de rode bloedcellen ook nog eens op een hoopje gegooid. Klinkt in mijn oren nogal horror, want als je weet wat de gevolgen zijn van een vitamine B12 tekort…

– Aluminium: sojamelk bevat 100 keer zoveel aluminium als koemelk, dit komt omdat sojamelk het aantrekt. Volgens dezelfde bron wordt aluminium in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer.
Koemelk moet tegenwoordig allerlei bewerkingen ondergaan, voordat het als een pak halfvolle melk in de supermarkt staat. Maar hoe je het ook went of keert, het is en blijft melk van een dier. Aan een sojaboon moet heel veel meer geknutseld worden om er melk van te maken. Een deel van dit proces bestaat uit een soort zuurbad. Dit bad vindt plaats in aluminium tanks. Het zuur veroorzaakt lekkage van aluminium in de melk. Kun je nagaan wat een baby binnen krijgt, als hij/zij babyvoeding op sojabasis te drinken krijgt…”, aldus mijn bron.

– Goitrogeen: schildkliervergroting. Er kan hypothyreoïdie ontstaan, een traag werkende schildklier. Dit komt omdat de fyto-oestrogenen in soja de werking van enzymen die schildklierhormonen moeten vormen, onderdrukken. Op deze website is alles te vinden over je schildklier.

“De Amerikaanse Food and Drug Administration (FD) concludeert op basis van een reeks van recente onderzoeken dat sojaproducten veilige voedingsmiddelen zijn met in elk geval bewezen kleine gunstige effecten op het bloedcholesterolgehalte en prostaatkanker.” (Gezondheisnet)

Al met al, is dit een eenzijdig verhaal. Dit stuk gaat over de negatieve punten van soja, puur vanuit de research die ik gedaan heb aan de hand van diverse blogs en websites met onder andere: ( deze, deze en deze).

Zelf ga ik denk ik over op de amandelmelk, niet dat de voedingsstoffen en toevoegingen daarvan om over naar huis te schrijven zijn. Het beste is om het zelf te maken, maar ik begin met houdbare Alpro uit de bonus (normaliter 2 euro 17 de liter) en heb al een doos AH houdbare amandelmelk voor maar 1 euro 64 de liter bij de Appie besteld. Of zelf maken voordeliger is, durf ik niet te zeggen. Aangezien er per liter ongeveer 150 tot 250 gram amandelen nodig zijn. Maar de 1 euro 15 de liter houdbare sojamelk van de Jumbo laat ik voortaan uit mijn winkelmandje, met in mijn achterhoofd: plantaardig is niet altijd even mensaardig.

Foto : gezondetenmagazine.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s